Jak kaizeny naszych pracowników usprawniają codzienną pracę w Etisofcie
Od pomysłu do wdrożenia
W Etisofcie angażujemy i zachęcamy pracowników do zgłaszania pomysłów racjonalizatorskich – kaizenów. W rezultacie, od lipca 2017, kiedy to wdrożyliśmy politykę Lean Management nasi pracownicy zaproponowali ponad 470 wniosków, czyli 26 w każdym miesiącu! Rekordzista ma ich na koncie aż 38! Chwalimy się tym, bo każdy z pracowników ma dzięki kaizenom możliwość zmiany na lepsze swojego miejsca pracy i środowiska w jakim pracuje.
Na razie swoimi pomysłami na usprawnienia pracy dzielili się pracownicy Pionu Operacyjnego. Od lutego taką możliwość, po przeszkoleniu kierowników, będą mieli pozostali pracownicy firmy.
Drobne usprawnienia niewymagające dużych nakładów finansowych wspierają naszą pracę w następujących kategoriach:
- ergonomia pracy i oszczędność,
- technologie,
- bhp,
- innowacja
Zgłaszamy też poprawki w kategorii „powszechnie znany problem”
Kaizeny pomagają nam eliminować marnotrawstwa
Kaizeny są elementem kultury Lean, a Lean Management to system demokratyczny, bo polega na wsłuchiwaniu się w głos pracowników. To oni, pracując przy maszynach, organizując wysyłki, wpisując zamówienia najlepiej wiedzą, co zrobić, by uniknąć marnotrawstwa czasu i pieniędzy. W Etisofcie wszystkie pomysły trafiają pod obrady komisji. To ona po przeanalizowaniu wniosków decyduje o ich dalszym losie. Najciekawsze i takie, które realnie mogą usprawnić nasze procesy wprowadzamy w życie. Do tej pory wdrożyliśmy 64% zgłoszonych wniosków. Średni czas wdrażania to 62 dni. Jest on związany z faktem, że część wniosków wymaga wielu zmian organizacyjnych lub zakupu, czy też zbudowania trudno dostępnych narzędzi.
Zgłaszane nam pomysły to zarówno niewymagające większych nakładów finansowych czy wielkich „rewolucji” propozycje, jak i pomysły zmieniające przyjęte standardy pracy, czy też wymagające zakupów dodatkowego wyposażenia. Mamy także od pracowników pomysły racjonalizatorskie wymagające kontaktu z producentami maszyn. Niejednokrotnie oznacza to wydłużenie czasu jaki musi minąć od pomysłu do wdrożenia – wyjaśnia Tomasz Machnio, koordynator Lean w naszej firmie.
Kaizen w praktyce
Oto kilka wdrożeń, które w istotny sposób poprawiły codzienne czynności:
- Jeden z naszych kolegów wykorzystał swoją informatyczną pasję i stworzył skrypt automatycznie przeglądający forecasty od klientów. Wcześniej Biuro Obsługi Klienta poświęcało około 2 godziny tygodniowo na ich analizę. Po wdrożeniu zaproponowanego rozwiązania czynność ta zabiera około 5 minut.
- Operatorzy podczas demontażu narzędzi z maszyny czasami omyłkowo wkładali je do niewłaściwych skrzynek, mieszając przy tym zestawy. W rezultacie skompletowanie właściwego zestawu po takim błędzie trwało nawet kilkanaście minut. Dlatego autor tego kaizena zaproponował, żeby wszystkie elementy danego zestawu oznaczyć jednym kolorem tak, aby łatwo je było skompletować przy demontażu. Dzięki temu udało się praktycznie w 100% wyeliminować pomyłki, co automatycznie spowodowało oszczędność czasu pracy operatora.
- Operatorzy wózków widłowych wskazywali na słabą widoczność podczas przemieszczania się wózkiem widłowym w jednej z części magazynu. Bezpieczeństwo pracowników i ograniczenie ryzyka firmowego mienia zminimalizowaliśmy montując na wniosek autora kaizena lustro BHP.
Innymi narzędziami Lean Management, które ponadto stosujemy są: „5S” (dobrze uporządkowane i zorganizowane miejsce pracy) oraz SMED – zbiór technik, dzięki któremu skraca się czas przezbrojeń maszyny. Obie reguły są sukcesywnie wdrażane i rozwijane w Etisofcie.
(1781)