Start Ekspert radzi Drukarka etykiet – kiedy ją wymienić?
Drukarka etykiet – kiedy ją wymienić?
0

Drukarka etykiet – kiedy ją wymienić?

241
0

Odpowiedz na cztery pytania nim zdecydujesz się na zakup nowej drukarki kodów kreskowych

Drukarka etykiet, zwana również drukarką kodów kreskowych to niemal produkt standardowy dla wielu przedsiębiorstw. Druk w trybie termicznym dla etykiet o ograniczonej trwałości oraz druk termotransferowy dla trwałych etykiet specjalistycznych sprawia, że urządzenie jest przede wszystkim uniwersalne i znajdzie zastosowanie w takich branżach jak produkcja, logistyka, handel, usługi, ochrona zdrowia czy administracja. Dobór drukarki powinien uwzględniać potrzeby użytkownika końcowego. Wbrew pozorom, dostępne na rynku urządzenia nie są wszechstronne a zasada: wyższa cena – lepsza jakość – nie zawsze ma zastosowanie.

Rozmiar etykiet, typ, ilość, kompatybilność urządzenia – kluczowe zagadnienia

  • Jaki minimalny i maksymalny rozmiar etykiety będzie drukowany?
    Najpopularniejszym na rynku formatem drukarki jest ta o szerokości głowicy drukującej 4’’ co umożliwia wydruk w maksymalnej szerokości w granicach 110 mm. Spotkamy również urządzenia o szerokości 2’’ oraz 6’’ i 8’’.
  • Jaki typ etykiety będzie stosowany?
    W zależności od potrzeby użytkownika wykorzystywane mogą być etykiety ogólnego stosowania, etykiety techniczne, bądź specjalistyczne. Na tym etapie możemy stwierdzić czy wystarczająca jest drukarka termiczna czy lepiej zainwestować w urządzenie uniwersalne termotransferowe.
  • Ile etykiet dziennie będziemy drukować?
    Najczęściej spotykany podział drukarek etykiet to urządzenia biurkowe, półprzemysłowe i przemysłowe. Podział ten orientacyjnie wyznacza granice wydajności urządzeń. Możemy przyjąć, że drukarki biurkowe wydrukują ok 3 tys. etykiet ogólnego stosowania, drukarki półprzemysłowe ok 5 tys. etykiet a drukarki przemysłowe nawet powyżej 10 tys. etykiet. Wszystko zależy jednak od formatu etykiety oraz nośnika, na który nanoszony jest nadruk.
  • Jaka jest kompatybilność urządzenia z systemem użytkownika?
    Zaawansowane systemy magazynowe, produkcyjne, zarządzania firmą umożliwiają wydruk etykiet i są kompatybilne z popularnymi na rynku urządzeniami. Warto jednak zagłębić się w szczegóły odnośnie zgodności z językiem programowania drukarki

Drukarka etykiet – jak zadbać o jej bezawaryjną pracę?

Już na etapie podejmowania decyzji zakupowych warto zastanowić się nad zabezpieczeniem bezawaryjnej pracy urządzenia. To szczególnie istotne w produkcji, gdzie użytkownik nie może pozwolić sobie na nieprzewidziane przestoje w druku. Niezawodna i ciągła praca drukarki etykiet możliwa jest do uzyskania przede wszystkim pod warunkiem stosowania regularnych przeglądów i konserwacji kluczowych podzespołów – głowicy drukującej i wałka pod głowicą. Czyszczenie tych elementów, zgodnie z zaleceniami każdego z producentów powinno odbywać się każdorazowo przy wymianie nośnika – rolki etykiet oraz taśmy termotransferowej. Niedopilnowanie tych czynności z pewnością negatywnie wpłynie na podzespoły i w konsekwencji na jakość wydruku.

 

drukarka etykiet

 Zdjęcie wydruku testowego z uszkodzonej głowicy                                                                                                             

drukarka etykiet

 

 

 

 

 

 

 

Zdjęcie zużytego wałka pod głowicą

 Użytkownik może zabezpieczyć drukarki decydując się na zakup dodatkowych opcji gwarancyjnych – wydłużających okres ochrony gwarancyjnej czy też zwiększających zakres ochrony podzespołów drukarki. Standardowo wiodący producenci na rynku oferują następujące okresy gwarancyjne.

Producent Okres gwarancji drukarki Okres gwarancji głowicy drukującej
TSC 24 miesięcy 12 miesięcy lub 25,4 km
Printronix 24 miesięcy 12 miesięcy lub 25,4 km
Citizen 24 miesięcy 6 miesięcy lub 50 km
Honeywell 12 miesięcy 12 miesięcy lub 25,4 km
Zebra 12 miesięcy 6 miesięcy
Toshiba 12 miesięcy 6 miesięcy lub 100 km (dotyczy wybranych modeli drukarek)

Nawet tysiąc km wydruku przy regularnym serwisie

Najwięksi na rynku dostawcy rozwiązań AutoID oferują również usługi regularnych przeglądów drukarek oraz napraw serwisowych wykonywanych na miejscu u klienta. Dodatkowo, podpisując kontrakt serwisowy można zabezpieczyć się urządzeniami zastępczymi.

Regularnie serwisowane i wykorzystywanie zgodnie z przeznaczeniem urządzenie może wydrukować nawet 1 tys. km nośnika. Ryzyko trwałego uszkodzenia drukarki jednak przy takim przebiegu jest już znaczne. Kiedy zatem podjąć decyzję o wymianie urządzenia na nowe?

Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Producenci bowiem nie stworzyli narzędzia monitorującego poziom zużycia urządzenia. Warto jednak rozważyć decyzję w kilku przypadkach:

  • Upłynął okres gwarancyjny na urządzenie
    Koszt obsługi pogwarancyjnej urządzenia może okazać się wysoki. Jest to zauważalne szczególnie w przypadku małych, biurkowych drukarek. Koszt wymiany głowicy drukującej i wałka pod głowicą może zbliżyć się do ceny całego nowego urządzenia.
  • Niekompatybilny hardware z aktualnym systemem informatycznym
    Każda firma się rozwija, zmiany systemu informatycznego są nieuniknione głównie ze względu na nowe funkcjonalności oprogramowania. W przypadku zmiany oprogramowania może dojść do sytuacji, w której urządzenia drukujące nie będą spełniały swojej pierwotnej funkcji.
  • Zmiana systemu aplikacji etykiet
    Podstawowe urządzenia drukujące wyposażone są w listwę odrywającą. Oznacza to, że etykieta wysuwana jest razem z podkładem. Aplikacja etykiety wykonywana ręcznie wymusza od operatora wykonanie dodatkowych czynności, które znacząco wpływają na czas aplikacji. Nie wszystkie drukarki umożliwiają doposażenie urządzenia o dodatkowe akcesoria jak np. dyspenser etykiet czy automatyczna obcinarka.
  • Nowe funkcjonalności drukarki
    Każdy nowy model drukarki prezentowany na rynku wyposażony jest w nowe funkcje usprawniające konfigurację urządzenia (komunikacja WiFi, Bluetooth) czy też obsługę dla operatora (kolorowy ekran dotykowy z wyświetlaniem istotnych komunikatów o statusie drukarki).

Przed zakupem drukarki – zapytaj eksperta

Każdorazowy zakup nowego urządzenia – czy to w ramach wymiany zużytych drukarek, czy jako nowa inwestycja – powinien z pewnością zostać dogłębnie przemyślany. Bazując jedynie na opisach karty katalogowej niedoświadczony użytkownik może popełnić błędy, które negatywnie wpłyną na proces w którym pojawia się druk etykiet. Warto minimalizować ryzyko i sprawić, że inwestycja nie będzie generować nieprzewidzianych dodatkowych kosztów.

Jeśli jesteś zainteresowany zakupem lub wymianą drukarki skontaktuj się z naszym ekspertem Markiem Gawłem, mgawel@etisoft.com.pl; +48 572 337 916.

(241)

Marek Gaweł Produkt manager w zakresie urządzeń automatycznej identyfikacji w Dziale Rozwoju Produktu. Posiada kilkuletnie doświadczenie w przemyśle. Marek ukończył Katowicki Uniwersytet Ekonomiczny. Prywatnie jest wielkim entuzjastą piłki nożnej, uwielbia jeździć na rowerze. Do jego pasji nalezy też historia rodzinnego Bytomia.
Poczekaj!
Są tematy, które Cię interesują?
Napisz do nas - nasi eksperci podzielą się swoją wiedzą w kolejnych artykułach.
Będziesz dostawał nowe artykuły pisane przez naszych ekspertów na swój adres mailowy!


×
Poczekaj!
Są tematy, które Cię interesują?
Napisz do nas - nasi eksperci podzielą się swoją wiedzą w kolejnych artykułach.
Będziesz dostawał nowe artykuły pisane przez naszych ekspertów na swój adres mailowy!


×
Wait!
There are topics that interest you?
Write to us - our experts will share their knowledge in future articles.


×
Wait!
There are topics that interest you?
Write to us - our experts will share their knowledge in future articles.


×
Dołącz do naszych czytelników!
Będziesz dostawał nowe artykuły pisane przez naszych ekspertów na swój adres mailowy!


×
Join the group of our readers!
You will receive new articles written by our experts directly to your email address!


×