
Jak wybrać optymalną drukarkę dla druku etykiet kolorowych?
Porównanie efektywności kosztowej przy wyborze technologii druku etykiety
Każda z technologii druku kolorowego ma swoje wady i zalety. Koszty produkcji oraz dostawy, jakość, terminy, docelowe miejsce aplikacji etykiety – wszystkie te aspekty trzeba wziąć pod uwagę decydując się na jedną z metod. Którą z nich wybrać, która będzie najlepsza i najlepiej wpasuje się w oczekiwania klienta? Etisoft, inwestując i rozwijając swoje technologie stwarza pole manewru w obszarze jakości, czasu dostawy i ceny etykiety dla klienta. Jednocześnie służy swoim partnerom wszechstronną pomocą w doborze najbardziej optymalnej metody druku. Warto pamiętać – w tej branży nie zawsze niska cena oznacza niższą jakość. Nie zawsze też w ślad za wyższym nakładem idą niższe ceny produktu finalnego.
Etisoft w swoim portfelu technologicznym posiada następujące technologie druku:
- fleksografia,
- HP Indigo (cyfrowy inkjet tonerowy),
- inkjet przemysłowy,
- inkjet desktop (Epson – technologia Piezo, Kiaro – druk termiczny),
- termotransfer (taśmy procesowe i typu spot),
- sitodruk,
- termiczny druk inkjetowy (HSA),
- offset (ograniczony do druku instrukcji w formie arkuszy lub książkowej).
W niniejszym opracowaniu porównaniu zostały poddane najpopularniejsze technologie druku etykiet kolorowych.
Druk fleksograficzny
Jest to technika druku wypukłego elastycznymi formami drukowymi i ciekłymi farbami szybkoschnącymi, której uniwersalność pozwala na zastosowanie jej na nierównym podłożu. Mimo bardzo wielu plusów i traktowania tejże technologii jako pewnego rodzaju standardu, procesu tego nie można traktować jako najlepszego z możliwych. Efektywność kosztową osiągamy przy dużych nakładach etykiet. Jest więc ona ukierunkowana na klientów o większych potrzebach w zakresie wysokonakładowych dostaw, którzy jednocześnie mają ściśle określone wymagania jakościowe co do finalnego produktu.
Zalety
- spójność barw, żywe kolory, wysoka jakość druku i jego trwałość,
- zmniejszające się koszty produkcji uzależnione od rosnącego nakładu etykiet,
- największy zakres stosowanych materiałów.
Wady
- stosunkowo długi czas realizacji związany z koniecznością przygotowania i zatwierdzenia wzoru graficznego,
- zamówienia i wykonania narzędzi (polimer, wykrojnik),
- termin realizacji uzależniony od możliwości produkcyjnych wykonawcy oraz dostępności maszyn,
- wysoki koszt magazynowania produktu,
- mała elastyczność we wprowadzaniu szybkich zmian w obrębie zadruku,
- brak możliwości personalizowania każdej z etykiet z osobna.
Druk cyfrowy (HP Indigo)
O druku cyfrowym mówimy wówczas, gdy materiały przeznaczone do druku są dostarczane w postaci danych komputerowych. Metodę tę możemy zaliczyć do szybkich i wygodnych, zwłaszcza gdy zależy nam na niewysokich i średnich nakładach etykiet. Można ją potraktować jako metodę finalną, jak i formę „próbnego” wydruku przed wyprodukowaniem dużego nakładu.
Czas realizacji zlecenia produkcji etykiety kolorowej jest znacznie krótszy niż w przypadku technologii fleksograficznej. Oszczędności czasowe uzyskujemy przez brak konieczności przygotowania form drukarskich (polimerów i wykrojników). Z drugiej strony, proces produkcyjny musi być zgrany z osobnym etapem wycinania etykiet z zadrukowanej wstęgi na maszynach laserowych lub rotacyjnych. Proces ten wymaga zatem zgrania procesu drukowania i wycinania etykiet na różnych maszynach poligraficznych.
Zalety
- krótki czas realizacji (brak konieczności naświetlania klisz polimerowych i przygotowywania wykrojnika),
- jakość wydruku porównywalna do jakości etykiet flekso,
- możliwość druku małych nakładów w niskiej cenie,
- wysokie tempo druku: do 300 mm/s,
- możliwość druku na wielu różnych podłożach,
- personalizacja druku (możliwość nadawania seryjnej numeracji, zmiennych danych).
Wady
- odporność wydruku na czynniki zewnętrzne niższa od druku fleksograficznego,
- ograniczenia technologiczne w zakresie doboru materiału do druku,
- węższe spektrum dostępnych materiałów,
- dwuetapowość produkcji (maszyna drukująca i maszyna sztancująca etykiety). Osobny proces druku (roll-to-roll) oraz wycinania etykiet w technice laserowej lub rotacyjnej z gotowej, zadrukowanej już wstęgi.
Druk inkjet (przemysłowy / desktop)
Jest to rodzaj cyfrowego druku atramentowego z użyciem tuszów pigmentowych lub tuszów na bazie wody. Druk odbywa się na materiałach dedykowanych, przy czym większość zleceń realizowana jest na papierze typu gloss. Klienci oczekujący podwyższonej wytrzymałości materiałowej, jak i samego zadruku, mogą skorzystać z dedykowanych materiałów syntetycznych (głównie polipropylenu). Co roku liczba materiałów o różnorodnych zastosowaniach i funkcjonalności dostosowanej do tego typu druku rośnie w tempie dwucyfrowym. Wskazuje to na silny trend rozwojowy technologii inkjet. Sam rynek druku inkjetowego (wliczając zadruk opakowań) powinien rosnąć w tempie ponad 15% rocznie w ciągu najbliższych lat. [1]
Ta technologia druku kolorowego kwalifikowana jest dla średnich (inkjet przemysłowy) oraz niskich nakładów etykiet (tak inkjet przemysłowy, jak i desktop). Elastyczna i efektywna technologia jeśli chodzi o reakcję na druk (dzień zlecenia / dzień produkcji / dzień realizacji zamówienia-dostawy).
Zalety
- lepsze zarządzanie potrzebami druku: możliwość błyskawicznej reakcji i natychmiastowej gotowości do druku,
- drukowanie etykiet w pełnym kolorze bez podziału na etapy drukowania danych stałych i zmiennych (numerator, kod kreskowy, etc.),
- druk ilości dokładnie dopasowanych do potrzeb klienta (patrz tabela 1),
- prędkość drukowania: od 100 do 300 mm/s (prędkość druku uzależniona jest od założonej jakości wydruku, wielkości etykiety),
- atrakcyjny wygląd etykiet,optymalizacja gospodarki magazynowej: ograniczenie zapasów i odpadów oraz przestojów podczas produkcji, brak opóźnień w dostawach,
- wysoka trwałość nadruku – pigmentowe tusze są odporne na działanie wody i blaknięcie, w związku z tym tego typu rozwiązania wpisują się w oczekiwania klientów przemysłowych,
- stały koszt druku,
- pozwala na dużą zmienność wzorów przy tym samym formacie etykiety,
- oszczędność czasu,
- dla druku inkjet desktop: możliwość druku zdalnego z systemu ERP,
- możliwość polecenia druku bezpośrednio ze sterownika urządzenia (brak konieczności korzystania z dedykowanych programów do druku etykiet). [2]
Wady
- wymaga zakupu samej drukarki, konieczności przygotowania grafiki w odpowiedniej rozdzielczości, programu do druku etykiet, czystych etykiet z odpowiednim podłożem, systematycznej wymiany kartridży,
- odpowiedzialność za druk leży po stronie klienta,
- ograniczona grupa materiałów, których powłoka wierzchnia (coating) jest dedykowana do adaptacji atramentów inkjet (standardowe materiały do druku fleksograficznego czy termotransferowego nie nadają się do druku inkjet),
- wielkość nakładu nie przekłada się na dużo niższą cenę produktu.
Podsumowując:
należy podkreślić, że aby dobrać właściwą technologię dla druku etykiety kolorowej powinniśmy uwzględniać następujące czynniki:
- przeznaczenie etykiety, tj. jej funkcjonalność, trwałość, zastosowanie na zewnątrz lub do wewnątrz – wymagania jakościowe względem etykiety (m.in. określone w specyfikacji produktowej klienta),
- ramy czasowe jakie klient zostawia na wdrożenie,
- nakład etykiet (rocznie i w dostawie),
- cena targetowa (określony pułap cenowy etykiety może ograniczyć ekonomiczne uzasadnienie zastosowania danej technologii),
- możliwości technologiczne sprzętu poligraficznego,
- dostępne spektrum materiałowe w zakresie wybranej technologii poligraficznej,
- konieczność druku danych zmiennych docelowo na etykiecie lub dodruku tych danych przez klienta.
Tabela 1. Porównanie efektywności technologii druku kolorowego
Ogólne porównanie technologii w zakresie efektywności
* – słabo
** – dobrze
*** – bardzo dobrze
[1] The Future of Global Inkjet Printing to 2021. Smiter Spira, 26.02.2016
[2] Etisoft zaleca programy do druku etykiet kolorowych inkjet w związku z dużo szerszym spektrum opcji zarządzania drukiem niż z pozycji sterownika urządzenia.
(942)