Start Ekspert radzi Etykiety logistyczne – co warto wiedzieć
Etykiety logistyczne – co warto wiedzieć

Etykiety logistyczne – co warto wiedzieć

86
0

Przegląd rozwiązań i materiałów wykorzystywanych w oznaczeniach logistycznych

Co to jest standaryzacja kodów?

Standaryzacja oznacza łatwiej, szybciej, taniej. Takie są założenia i trudno się z nimi nie zgodzić. Standaryzacje obserwujemy na każdym kroku, w wielu gałęziach gospodarki, branżach, w sferze bezpieczeństwa itd. Podobnie jest z oznaczaniem i identyfikacją produktów. Standardem jest kod – z którym mamy do czynienia praktycznie codziennie robiąc zakupy (jest na każdym zapakowanym produkcie detalicznym).

Tak samo jest w przypadku transportu, czy w logistyce opakowań zbiorczych. Etykiety z kodami stają się  źródłem informacji nie tylko o produkcie detalicznym, ale też informują o zawartości całego opakowania.

 

etykieta logistyczna na opakowaniu zbiorczym

Po co wprowadzać standard dla etykiet logistycznych – korzyści

  • wiedza na temat produktu detalicznego
  • informacja o zawartości opakowania zbiorczego
  • możliwość monitorowania przepływu towarów w łańcuchu dostaw
  • łatwość wymiany informacji – ten sam standard na płaszczyźnie przedsiębiorstwa, branży, globalnie.

Standaryzacja  oznaczeń logistycznych obejmuje:

  • formaty etykiet
  • sekcje, pola jakie taka etykieta powinna zawierać
  • sposób opisu poszczególnych pól
  • sposób kodowania informacji
  • miejsce etykiety na produkcie czy jednostce logistycznej.

Jaki dobrać materiał dla etykiety logistycznej?

Trudno jest jednoznacznie określić standardy z jakiego materiału ma być wykonana etykieta, czy jaką technologią ma być ona wydrukowana. Dobór materiału z którego ma być wykonana etykieta logistyczna jest uzależniony od wielu czynników, takich np. jak:

  • ekspozycja na warunki atmosferyczne
  • warunki magazynowania i transportu
  • sposób aplikacji do produktu – etykiety samoprzylepne, etykiety bezklejowe.

Przegląd najczęściej stosowanych rozwiązań i materiałów do oznaczania jednostek logistycznych

 

Etykieta samoprzylepna czy etykieta bezklejowa?

Najpopularniejsze z oznaczeń logistycznych są oczywiście etykiety samoprzylepne. Charakteryzuje je łatwy sposób druku i aplikacji na produkt czy paletę. Proces ten może być zautomatyzowany. Dostępna jest szeroka gama materiałów wierzchnich i klejów pozwalająca na dobór odpowiedniego rozwiązania do warunków, w jakich oznaczenie będzie funkcjonowało.

Spotykane są również oznaczenia w postaci arkusza (kartki) odpowiedniego formatu, który jest umieszczany w specjalnie do tego celu przystosowanym miejscu. Dotyczy to najczęściej opakowań wielokrotnego użytku, gdzie stosowanie etykiety z klejem ze względów praktycznych i estetycznych jest niezalecane.
Rozwiązaniem w tym przypadku są szare kółeczka (wykonane z taśmy Duct), przy pomocy których etykietę można przytwierdzić do jednostki logistycznej – takie rozwiązania stosowane są najczęściej w ramach jednego przedsiębiorstwa lub branży.

 

 

Etykieta samoprzylepna papierowa czy foliowa?

Ze względu na niską cenę najczęściej spotykamy oznaczenia wykonane z etykiet papierowych. W tym przypadku rozróżniamy:

  • etykiety termiczne, głównie stosowane do oznaczeń krótkoterminowych
  • etykiety termotranferowe (nadruk wykonany jest przy użyciu taśmy termotransferowej). Produkty oznaczone tak właśnie zadrukowanymi etykietami można przechowywać w magazynach zamkniętych przez bardzo długi okres czasu, bez obawy, że kod będzie nieczytelny.

Etykieta papierowa nie sprawdzi się tam, gdzie produkt czy też paleta z produktem jest magazynowana w warunkach narażonych na bezpośrednie działanie warunków atmosferycznych.
W takim przypadku zalecamy stosowanie etykiet foliowych: polipropylenowych lub polietylenowych. Takie rozwiązanie najczęściej spotykamy w branży budowlanej, gdzie różnorodność, produktów, ich ilości oraz gabaryty sprawiają, iż  magazynowanie odbywa się na zewnątrz.

W doborze etykiety, oprócz materiału, olbrzymią rolę odgrywa również właściwie dobrany klej.  Gwarantuje odpowiednią przyczepność etykiety do powierzchni i tym samym jej trwałość.

Etykieta logistyczna ze znacznikiem RFID

W logistyce coraz częściej  wykorzystywana jest technologia RFID. Dane, które standardowo opisane są na etykiecie logistycznej w postaci kodu mogą być też zapisywane w odpowiednim standardzie w pamięci znacznika (tag RFID). Rozwiązanie to, mimo wyższej ceny etykiet, czy też wymaganego sprzętu RFID zyskuje coraz większą  popularność z uwagi na osiągane korzyści (automatyzacja procesu, ale o tym w kolejnym artykule) 🙂

 

etykieta logistyczna ze znacznikiem RFID

 

Jaka taśma termotransferowa do etykiety logistycznej?

Dobór odpowiedniej taśmy termotransferowej ma bezpośredni wpływ na trwałość nadruku, a w konsekwencji czytelność kodów. Warto zatem przed podjęciem decyzji zakupowej dopytać specjalistę, jaki rodzaj taśmy termotransferowej wybrać.

Rodzaje taśm termotranferowych

  • taśmy woskowe – najtańsze rozwiązanie dedykowane do wykonania nadruku na etykietach papierowych. Wykorzystywane do etykiet, gdzie nadruk nie jest narażony na zarysowania. Niezalecane, gdy paleta po naklejeniu etykiety jest foliowana folią termokurczliwą. W takim przypadku, pod wpływem temperatury procesu, zachodzi prawdopodobieństwo „rozmycia” nadruku lub jego transfer na folię. W konsekwencji prowadzi to do tego, że nadruk jest nieczytelny.
  • taśmy woskowo-żywiczne – przeznaczone do papieru i folii. Nadruk bardziej odporny na zarysowania, temperaturę i warunki atmosferyczne niż wykonany taśmami woskowymi. W przypadku taśm woskowo-żywicznych wyższej klasy nadruk z powodzeniem wytrzymuje proces foliowania produktów w tunelu termicznym.
  • taśmy żywiczne – najbardziej odporny rodzaj taśmy termotransferowej. Stosowany do nadruku na etykietach foliowych. Charakteryzuje się dużą odpornością mechaniczną, odpornością na warunki atmosferyczne, promieniowanie UV i niektóre środki chemiczne. Może być stosowana z powodzeniem do druku etykiet logistycznych w branży chemicznej.

 

Dobierając rozwiązanie dla klienta patrzymy zawsze przez pryzmat potrzeb klienta. Rozwiązań jest bowiem wiele, a każdy problem należy traktować indywidualnie. Tylko to pozwala nam uniknąć nieprzewidzianych konsekwencji. Nieprawidłowo dobrane materiały mogą doprowadzić do tego, że kod będzie nieczytelny, etykieta samoczynnie odklei się od produktu, co w konsekwencji wydłuży czas realizacji procesu, a w skrajnych przypadkach może narazić dostawcę na reklamację i nieprzewidziane koszty.

 

Jeżeli chcesz wybrać najlepsze dla siebie rozwiązanie – zapytaj naszych ekspertów

(86)

Aleksander Wolny Związany z Etisoftem od ponad 25 lat, obecnie kierownik Działu Rozwoju Produktu. Specjalista, innowator w dziedzinie nowych rozwiązań znakowania produktów. Ma na koncie liczne szkolenia u dostawców w zakresie materiałów eksploatacyjnych oraz sprzętu AutoID. Absolwent Wydziału Mechaniczno-Energetycznego Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Gra na gitarze, interesuje się muzyką rockową i piłką ręczną.
Poczekaj!
Są tematy, które Cię interesują?
Napisz do nas - nasi eksperci podzielą się swoją wiedzą w kolejnych artykułach.
Będziesz dostawał nowe artykuły pisane przez naszych ekspertów na swój adres mailowy!


Contact form 7 Mailchimp extension by Renzo Johnson - Web Developer

×
Poczekaj!
Są tematy, które Cię interesują?
Napisz do nas - nasi eksperci podzielą się swoją wiedzą w kolejnych artykułach.
Będziesz dostawał nowe artykuły pisane przez naszych ekspertów na swój adres mailowy!


Contact form 7 Mailchimp extension by Renzo Johnson - Web Developer

×
Wait!
There are topics that interest you?
Write to us - our experts will share their knowledge in future articles.


Contact form 7 Mailchimp extension by Renzo Johnson - Web Developer

×
Wait!
There are topics that interest you?
Write to us - our experts will share their knowledge in future articles.


Contact form 7 Mailchimp extension by Renzo Johnson - Web Developer

×
Dołącz do naszych czytelników!
Będziesz dostawał nowe artykuły pisane przez naszych ekspertów na swój adres mailowy!


Contact form 7 Mailchimp extension by Renzo Johnson - Web Developer

×
Join the group of our readers!
You will receive new articles written by our experts directly to your email address!


Contact form 7 Mailchimp extension by Renzo Johnson - Web Developer

×